- Главная
- Блог
- Развитие и самопознание
- Comunicarea eficientă sau 10 reguli simple pentru relații excelente
Astăzi vom îndrepta cursorul spre comunicare, căci, vrem sau nu vrem - de la început a fost cuvântul. Cu el putem face orice - să creștem ori să degradăm, să facem bine ori să distrugem, să fim fericiți ori sa ne condamnăm la suferință. Pe cât de ușor îl poți pronunța, pe atât de greu e uneori să-i remediezi consecințele. Paradoxal, dar în pofida omniprezenței sale, cuvântul, sau mai bine zis comunicarea, rămâne a fi o artă posedată de încă prea puțini oameni de pe acest pământ.
Succes și popularitate ori singurătate și neputință – totul depinde de abilitatea de a comunica eficient. Există o mulțime de sfaturi pentru o comunicare eficientă cum ar fi: priveşte persoana în ochi, gândeşte-te din timp la subiecte interesante, dă din cap şi zâmbeşte ca să arăţi că eşti atent etc. Jurnalista americană Celeste Headlee, în unul dintre discursurile sale, vine cu câteva reguli simple de comunicare, care vă vor face să uitați de toate acestea, remarcând cu genialitate că nu e necesar de a învăța să arăţi că ești atent, dacă, de fapt, chiar ești atent.
1. Nu faceţi mai multe lucruri odată
Nu e vorba doar să lăsaţi deoparte telefonul, tableta sau orice aveţi în mână. Fiți prezenţi – aici și acum! Trăiţi momentul! Nu vă gândiţi la cearta pe care aţi avut-o cu şeful, la task-urile pe care trebuie să le îndepliniți până mâine, la ce veţi mânca la cină sau ce să vă luați de la magazin. Dacă vreţi să renunţaţi la conversaţie, renunţaţi la conversaţie, dar nu alergați după doi iepuri deodată.
2. Fără aere
Expuneți-vă părerea, permițând-ule și altora să participe, să răspundă, să vă contrazică ori să vină cu alte ide. Nu tranformați dialogul în monolog.
Renumitul terapeut M. Scott Peck spunea că ascultarea adevărată necesită lăsarea ego-ului deoparte. Câteodată asta înseamnă să vă lăsați deoparte opiniile personale. El spunea că simţind această acceptare, vorbitorul va deveni tot mai puţin vulnerabil şi tot mai dispus să-şi deschidă sufletul pentru ascultător. Astfel, intrând într-o conversație, gândiţi-vă că în orice discuție aveţi ceva de învăţat.
3. Folosiţi întrebări deschise
Luaţi exemplu de la jurnalişti. Începeţi-vă întrebările cu cine, ce, când, unde, de ce sau cum. Dacă puneți o întrebare complicată, veți primi un răspuns simplu. Întrebând pe cineva ceva de genul: „A fost bine?”, veți primi un răspuns destul de previzibil - „Da, a fost” sau „Nu, n-a fost”. Lăsaţi-l pe interlocutor să descrie. El este cel care știe. Încercaţi întrebările deschise: „Cum a fost?” „Cum te-ai simţit?”. În acest fel, îl faceți pe omul de lângă voi să se simtă important, să se gândească la starea sa. Cu siguranță, veţi obţine un răspuns mult mai interesant.
4. Nu vă lăsaţi purtaţi de val
În timpul conversației, în mintea voastră vor apărea diverse gânduri. E necesar să le goniţi. Deseori se întâmplă ca cineva să vorbească timp de câteva minute, iar celălalt să intervină şi să pună o întrebare care pare să nu aibă nicio legătură sau la care s-a răspuns deja. Asta înseamnă că probabil interlocutorul a încetat să asculte de două minute pentru că s-a gândit la această întrebare inteligentă şi era hotărât să o pună. Foarte des facem acest lucru – încetăm să ascultăm. Chiar dacă în minte vin gânduri și idei - trebuie să le lăsaţi să vină şi să plece.
5. Dacă nu ştiți, spuneți că nu ştiți
Oamenii de la radio ori televiziune sunt mult mai conştienţi de faptul că sunt înregistraţi, aşa că sunt mai atenţi când afirmă că sunt experţi în ceva şi când spun că ştiu sigur ceva. Faceţi la fel! Mai bine nu ne pronunțăm pe seama unui subiect decât să greșim. Orice cuvânt rostit poate avea consecințe.
6. Nu comparaţi experienţele
Dacă vorbește despre pierderea unei rude, nu începeţi să vorbiţi despre momentul când v-aţi pierdut o rudă. Dacă vorbește despre problemele de la serviciu, nu spuneţi și voi cât de mult vă urâţi slujba. Nu e acelaşi lucru. Niciodată nu e acelaşi lucru! Toate experienţele sunt individuale. Cel mai important însă e faptul că, în acel moment - nu e vorba despre voi. Nu trebuie să-i furați clipa pentru a demonstra cât de bun sunteți sau cât de mult ați suferit. Conversaţiile nu sunt oportunităţi de autopromovare.
7. Încercaţi să nu vă repetaţi
Tindem să facem asta destul de des. Mai ales în conversaţiile de la muncă sau în cele cu prietenii sau familia noastră, vrem să argumentăm, să convingem, de aceea reformulăm iar şi iar. Nu faceţi acest lucru!
8. Fără prea multe detalii
Vorbind sincer, oamenilor nu le pasă de ani, nume, date, de toate aceste detalii pe care tot insistați uneori să vi le amintiți. Nu le pasă. Lor le pasă de voi. Îi interesează cum sunteţi, ce aveţi în comun. Aşa că uitaţi detaliile și omiteţi-le din discurs.
9. Ascultaţi! (Una dintre cele mai importante)
Buddha a spus: „Dacă ai gura deschisă, nu înveţi.” Cât adevăr! De ce nu ne ascultăm unii pe alţii? Mai întâi de toate pentru că preferăm să vorbim. Când vorbești, deții controlul. Nu trebuie să asculți ceva ce nu te interesează. Ești în centrul atenţiei. Alt motiv: Suntem distraşi. În medie oamenii spun cam 225 de cuvinte pe minut, dar pot asculta până la 500 de cuvinte pe minut. Aşa că mintea noastră completează celelalte 275 de cuvinte. E nevoie de efort şi energie ca să fii atent la cineva, dar dacă nu puteți face asta, nu sunteți într-o conversaţie. Sunteţi doar doi oameni care strigă propoziţii fără noimă în acelaşi timp.
10. Scurt și cuprinzător
Cu cât mai clar și mai scurt este mesajul pecare-l formulați, cu atât mai bine va fi înțeles de către interlocutor.
Rezumând cele spuse mai sus, putem deduce un lucru esențial - fiți interesaţi cu adevărat de oamenii cu care comunicați. Oferiți-le acel “aici și acum”, arătați-le că doar ei contează în acel minut cât stați de vorbă și atunci pregătiți-vă să fiți uimiți și să primiți mult mai mult decât ați oferit.