- Nadejda, să facem o mică introducere. Povestiți-ne mai multe despre cariera de designer interior. Cum a început totul?
Eu am absolvit Universitatea Tehnică în anul 2010, cu specialitatea de Design Interior. Din 2010 până în 2012, am făcut freelancing în domeniul Design Interior Rezidențial. În ianuarie 2012 am deschis afacerea Vamesh Company și am condus-o până în vara anului 2016. Am fost nevoită s-o vând. Acum m-am mutat la New York și-mi continui activitatea, cu respecializare în design comercial. este vorba despre NADIA VAMES & PARTNERS. Vreau să mă axez pe un domeniu mult mai îngust de data aceasta. Este ceva diferit de ceea ce am făcut în Moldova. Nu mă refer la domeniu, ci la activitatea antreprenorială. Designul rămâne a fi pasiunea mea și nu mă văd activând în alt domeniu.
- Pasiunea rămâne aceeași, de ce nu și activitatea antreprenorială? Care sunt diferențele dintre a conduce o afacere în Republica Moldova și a conduce o afacere în Statele Unite?
Statele Unite reprezintă o piață enormă și pentru a rezista în afaceri ai nevoie de calificare într-un domeniu foarte îngust. Clienți vei avea destui. Specializarea îngustă asigură viitorul afacerii. Atunci când vii dintr-un mediu diferit, așa cum este societatea noastră, unde am fost impuși de situație să fim cât mai universali și cât mai flexibili - este destul de dificil să te adaptezi. Experții de aici sunt mult mai organizați și mai profesionali, datorită faptului că își concentrează atenția pe o singură direcție de activitate.
„pentru a rezista în afaceri, e nevoie de o specializare îngustă”
Altă deosebire este specificul clienților. Eu am muncit mult la fiecare proiect pentru a convinge clientul că soluția pe care eu am oferit-o este într-adevăr cea mai bună, cu argumente economice, ecologice, de calitate etc. Dacă produsul sugerat depășea bugetul, clientul nici nu dorea să audă. Așa situații te fac să pierzi încrederea în tine ca specialist, te fac să te simți limitat.
În State consumatorul are o încredere mult mai mare în expertul la care apelează și dacă acesta a spus că e nevoie de ceva, consumatorul o va lua ca pe o lege. Astfel, în mediul de peste ocean e mult mai comod să lucrezi. Nu pierzi atât de mult timp pe convingerea clienților și argumentarea fiecărei acțiuni, având timp să te focusezi pe creație. Probabil acest lucru se întâmplă din cauza că majoritatea moldovenilor, fiind plătiți prost, nu se implică atât de mult în tot ceea ce fac, și prin urmare, au prea mult timp pentru a-i verifica pe alții J În America oamenii nu vor să piardă timpul în zadar, acesta costă destul de mult. Când au o întrebare, ei apelează la specialiști, externalizează serviciile, eliberându-și timpul pentru alte bucurii ale vieții.
„consumatorul are o încredere și dacă expertul a dat o recomandare, el o va lua ca pe o lege”
O a treia diferență ar fi longevitatea afacerii. Startup-urile de aici supraviețuiesc mai mult, deoarece înainte de a deschide o companie, antreprenorul va calcula și se va gândi foarte bine dacă într-adevăr merită sau nu să deschizi o afacere, fiind vorba despre costurile mari pentru întreținere, mult mai mari decât la noi. Acest lucru acționează ca un filtru și motivează antreprenorii să fie cât mai harnici și raționali în orice decizie de afacere. La noi, deseori pentru a supraviețui, antreprenorul va combina jobul de bază cu afacerea sa, ceea ce inevitabil va scade șansele de productivitate.
„antreprenorul se va gândi foarte bine dacă merită sau nu să deschizi o afacere, fiind vorba de costuri mari pentru întreținere”
În pofida la toate divergențele, atât în Moldova, cât și în State au reușit oamenii care au muncit. Aceasta este cheia universală a succesului.
- Înțeleg că nu a fost ușor și pentru plecarea în State cu siguranță a fost nevoie de mult curaj. Ați avut momente când erați gata să cedați? Care au fost cele mai mari greșeli?
Nu am avut niciodată dorința să cedez. Mă consider o femeie puternică și tot ce îmi propun de obicei duc până la capăt. Problemele care apăreau nu puteau să-mi pună la dubiu dorința mea de a merge mai departe. Sunt multe lucruri pe care le-am învățat din greșelile mele, cum ar fi începerea proiectului fără semnarea contractului. Am avut destule experiențe mai puțin plăcute, dar orice greșeală a fost o lecție prețioasă din care am învățat. Nu prea cred în rețete și formule de succes. Noi suntem atât de individuali. Reguli de bază nu există. Am avut foarte, foarte multe greșeli, dar sunt mulțumită, căci datorită unei greșeli mai mici, am exclus greșeli mult mai mari. Cu ajutorul lor noi evoluăm și mai ales în domeniul designului interior, care înseamnă o experimentare permanentă.
„designerii nu sunt fabricanți de mașini - fiecare proiect este individual.”
- Întorcându-ne la realitatea de aici, ce sfaturi ați putea da designerilor începători, care vor să activeze pe piața locală? Cu ce ar trebui să înceapă? Care ar fi pașii?
În orice domeniu ai vrea să te afirmi, pregătirea trebuie să înceapă cât mai devreme posibil. Un alt lucru important este privirea domeniului la nivel global. Mă refer la un studiu amplu și aprofundat al tuturor surselor posibile. Acum există atâtea posibilități: cărți de specialitate, workshopuri cu specialiști mondiali, cursuri, traininguri, seminare locale și internaționale din domeniul ales. Totul este accesibil, la un click distanță.
„pregătirea trebuie să înceapă cât mai devreme posibil, privind totul la nivel global”
- Reiese că studiile universitare nu sunt destule?
Cu părere de rău, pot spune că în acei 4 ani de facultate mi s-a dat doar 5 % din tot ceea ce am utilizat ulterior. Cred că este prea puțin. După absolvire, încercând să mă angajez, m-am convins de acest lucru și atunci practic am luat-o de la început, citind foarte mult despre designul interior și învățând ce înseamnă de fapt să fii un designer. Dacă vrei să fii bun, trebuie să fii la curent cu toate noutățile din acest domeniu, începând cu tendințele de design, materialele și mobilierul nou, până la etapele de lucru și comunicarea cu clienții. Totul este disponibil. Numai să ai timp, dorință și disciplină. E foarte important să găsești formula de afacere perfectă pentru tine, cu care te vei simți confortabil în prestarea serviciilor.
„dacă vrei să fii bun, trebuie să fii la curent cu toate noutățile din domeniu”
Eu, de exemplu, nu am devenit un designer desenator 3D sau 2D. Din start am făcut subcontractarea acestor servicii, chiar dacă știu să utilizez foarte bine programele de lucru. Inițial, mă ocupam de absolut toate aspectele, inclusiv partea de execuție tehnică, dar am realizat că omoram foarte mult din creativitatea mea. De aceea, am externalizat aceste servicii și am găsit o strategie de lucru eficientă pentru mine.
- Ați menționat despre necesitatea lecturii. Ați putea să recomandați câteva cărți de căpătâi în domeniu?
Există o mulțime de cărți despre designul interior, în dependență de stil și materialele preferate. Dintre cele generale aș putea recomanda ”Interior Design” de Chris Grimley și ”Interior Designer’s portable Handbooke” de Path Guthrie, în care sunt descrise pe larg bazele teoretice. Un aspect foarte important în designul interior este lumina și iluminarea încăperii. O carte foarte bună despre acest aspect este ”Interior Lighting” de Gary Gordon. Acestea sunt niște cărți care pot fi utilizate atât de studenți, care abia învață bazele designului interior, cât și de către persoanele care vor să-și schimbe specialitatea și să-și transforme hobby-ul într-un job.
- Ați spus că nu există o formulă unică pentru toți. Dacă ar fi să alegeți trei elemente care stau la baza succesului dumneavoastră, care ar fi acestea?
„Învățare permanentă, foarte foarte multă muncă și un mediu pozitiv, cu oameni care să te susțină și să te admire.”
Aceste 3 lucruri le consider absolut necesare. Pe primul loc, din toate 3, aș alege cu siguranță munca asiduă.